Julia Pettersson -

Om mitt skolbyte

Jag började första året på gymnasiet i Karlstads gymnasieskola som då hette Baggium men nu har bytt namn till Praktiska. Karlstad Praktiska brukar man oftast kalla just den skolan. Den skolan gick ut på att man skulle få ett jobb direkt efter man slutat skolan och tagit studenten. Och man var ute på praktik halva tiden och inne halva tiden under dom 3åren på den skolan. Jag valde den skolan från första början för att jag var skoltrött och då tyckte jag att denna linjen och praktiken man kunde få var den perfekta lösningen på mitt skoltrötta liv. Men så blev det inte och så var det inte. Jag valde att börja där och jag började i en super bra klass med många sköna personligheter och vissa var väl helt okej, men jag kom inte ihop med vissa eller hur man nu ska säga. Men jag gick där i 8 månader och hade praktik 2-3 dagar i veckan beroende på vilken vecka det var och vad vi skulle göra och så. I skolan i kärnämnena matte,svenska och engelska gick det bra men i huvudämnet handel gick det ännu bättre om man säger så, jag gillade det men det var nog inte helt min grej ändå. Och praktiken slutade det med att jag tröttna på ganska snabbt. Jag bytte ställen att ha praktik på och jag blev aldrig riktigt nöjd. Jag försökte spela med att jag trivdes sista tiden. Jag insåg att denna praktiska linje var inte min grej, praktiken var helt fel! Så det slutade med att jag satt hos rektorn och min mentor med mamma på möte och vi började prata om andra linjer och jag besökte en annan syv i Sunne och vi försökte lösa problemet så gott det gick. Och jag bestämde mig för att byta till Broby Skolan i Sunne. Jag hamnade här på en linje som då blev Hotell och Turism. Det är något liknande som handel, men handel går ut på att vara ute i butiker osv. Och HT går ut på hotell,reseptionist och allt man nu kan bli. Jag tror det passade mig lite bättre och det var inte alls svårt att komma in i ämnena där. Men det största problemet som blev var att komma överens med klassen. Klassen bestod bara utav tjejer. Vi är 5 tjejer i klassen och det är sån grupp bildning. I början gick en i min klass helt själv men jag bestämde mig för att vara med henne så hon slapp vara själv, och jag och dom andra tjejerna har börjat kommit överens så nu börjar alla bli som en klass när jag kommit och det tycker jag är bra. Jag hoppas jag gjort rätt val nu. Men till alla 9onde klassare där ute, det är aldrig försent att ändra sig! Det ska kännas rätt och man ska må bra av att gå till skolan och man ska trivas både där och inombords! Det är ett stortval som ligger i en 9onde klassares hand och det är så svårt att veta vad man vill just då, för man vet inte om det är det man vill i slutändan.

Kommentarer
Postat av: Lisa

 hahaha, nej men gud va söt! :')

2012-04-03 @ 18:26:14
URL: http://lisasplace.blogg.se/
Postat av: emma

 SV; Jag har ingen aning. Jag spelar inte fotboll :)

2012-04-03 @ 19:58:30
URL: http://photoodreams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback